– Jantine, leerkracht onderbouw
In deze serie bevragen we verschillende medewerkers van de J.H. Donnerschool. Dit keer zijn we in De Glind en praten we met Jantine over het werken in het speciaal onderwijs. We kunnen wel stellen dat Jantine een flinke reis heeft gemaakt gedurende haar loopbaan. Van duikinstructeur op Curaçao naar docent én gymdocent op de J.H. Donnerschool. Hoe kwam Jantine in het speciaal onderwijs terecht? En hoe komt haar passie voor bewegen terug in haar lessen?
Jantine begon haar loopbaan door een CIOS sportopleiding af te ronden. Daarna rondde ze ook de pabo in Utrecht af. Vervolgens vertrok ze naar Curaçao om even een tussenjaar te nemen: iets wat ze altijd al wilde doen. Ze gaf duikles op het eiland en werkte in de horeca. Dat ene jaar werden er zomaar ineens vijftien. Mede omdat Jantine op een school met onderwijs volgens Nederlandse normen en methodes kon gaan werken, terwijl er in Nederland toen geen banen in het onderwijs beschikbaar waren. Toch hunkerde ze naar meer, ze wilde zich verder ontwikkelen. Mede daarom keerde ze terug naar Nijkerk met haar vriend.
“Toen ik terug was, werd ik op allerlei scholen uitgenodigd om eens te komen kijken. Deze kans pakte ik met beide handen aan, want ik wist: óf ik ga door in het onderwijs, óf ik ga iets heel anders doen.” Haar leerkracht van vroeger, Marjolein, is nu werkzaam op de J.H. Donnerschool en Marjolein nodigde Jantine uit om eens proef te draaien in de klas én in de gymzaal. Met haar CIOS-achtergrond klonk dit haar als muziek in de oren en al gauw stond ze een dag in de gymzaal en twee dagen voor de klas op de J.H. Donnerschool.
Jantine doet niet alleen tijdens de gymles veel met beweging, maar ook in de klas. Veel kinderen in het speciaal onderwijs ervaren stress door trauma’s uit het verleden of interne worstelingen. “Beweging reguleert stress”, zo legt Jantine uit. Alle docenten op de J.H. Donnerschool krijgen training in traumasensitief lesgeven, daar is beweging ook onderdeel van.
De traumasensitieve training heeft mij niet alleen geholpen de kinderen te leren zichzelf te reguleren, maar ook om mijzelf te reguleren.
Jantine legt uit dat het reguleren van jezelf erg belangrijk is als docent: “Je staat de hele dag “aan” als je werkt in het speciaal onderwijs. Je kunt nergens anders aan denken. Ik vind dat heel fijn, maar dat betekent ook dat je moet letten op jezelf en moet inchecken bij jezelf.” Binnenkort start Jantine met een cursus yoga die heel goed past in het traumasensitieve denken. De J.H. Donnerschool heeft budget vrijgemaakt zodat Jantine deze opleiding kan volgen en ze hoopt in de toekomst yoga in te kunnen zetten op school. Niet alleen voor haar eigen leerlingen, maar voor alle klassen.
Wil je werken in het speciaal onderwijs? Jantine adviseert dan onder andere dat je de leerlingen met liefde benadert. “Je moet heel streng en rechtlijnig zijn, maar doe het wel met liefde.”
Doen wat je zegt, zeggen wat je doet. Het ondertitelen van gevoelens van kinderen op het speciaal onderwijs is belangrijk, omdat zij zich dan begrepen voelen.
“Door dit ondertitelen zakken leerlingen direct in hun onrust”, licht Jantine toe. Kinderen mogen van Jantine niet mopperen op zichzelf. “Als kinderen mopperen op zichzelf ben ik heel streng. Dat doen we niet. We gaan we in gesprek. Jantine moedigt haar leerlingen aan om positief naar zichzelf te kijken, want een positief zelfbeeld draagt bij aan een zelfverzekerde toekomst. Jantine legt uit dat het mooie aan Nederland is dat kinderen de begeleiding kunnen krijgen die ze nodig hebben. “Hier hebben we veel opties qua scholen gericht op speciaal onderwijs. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld op Curaçao. Daar zijn de opties veel beperkter en soms zitten alle kinderen bij elkaar in één klas, ongeacht of zij extra begeleiding nodig hebben of niet.”
Kinderen die groeien ondanks het feit dat ze veel hebben meegemaakt, kunnen het ver schoppen. Dat zijn de leiders van de toekomst.
Het team op de J.H. Donnerschool heeft volgens Jantine niet snel een oordeel klaarstaan en alle collega’s steunen elkaar door dik en dun. Ook de directeur draagt bij aan de fijne werkomgeving op de J.H. Donnerschool. Hij doet ’s morgens altijd even een rondje langs de docenten en hij toont interesse in wat er speelt op de werkvloer. “De directeur staat vierkant achter je op de J.H. Donnerschool.” Toen Jantine startte bij de J.H. Donnerschool, heeft zij eerst een tijdje meegedraaid voordat zij zelf in de lead ging. Voor zichzelf, maar ook voor de kinderen een prettige start.
De directeur zei toen: “Jantine, jij kan dat gewoon. Ga het maar doen.”
Als je een passie hebt voor deze kinderen, een beetje lef hebt, geïnteresseerd bent in hoe een kind in elkaar steekt en open staat om te leren over de achtergrond van ieder kind, dan zit je hier volgens Jantine goed. “Als je nog niet zoveel ervaring hebt in het speciaal onderwijs, kan het soms best overweldigend zijn, maar de collega’s van de J.H. Donnerschool staan klaar voor elkaar.
Benieuwd of werken in het speciaal onderwijs ook iets voor jou is? Bekijk onze vacatures hier!
Ook zo’n speciale baan op de J.H. Donnerschool?
Neem contact met ons op!
Neem contact op met onze directeur Jan Hofman. Hij helpt je graag verder!
Mail via hofman@donnerschool.nl