– Léontine, Docent kleuters
In “Speciaal voor jou” gaan we met verschillende medewerkers van de J. H. Donnerschool de diepte in over hun carrière in het speciaal onderwijs. We willen weten hoe zij in het speciaal onderwijs zijn beland en waarom de J. H. Donnerschool zo speciaal is. Léontine werkt bijna 25 jaar in het onderwijs en wist als tiener al dat een carrière in het speciaal onderwijs iets voor haar was. Als de kleuters in de klas zelfs in het weekend naar school willen, weet je dat het wel goed zit. Maar, hoe doet ze dat?
Léontine deed naast de pabo een aantal andere opleidingen, vooral gericht op het gedrag van kinderen en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Als tiener had ze zich al voorgenomen om alleen met kinderen te werken met een extra hulpvraag. Al vroeg raakte ze geïnspireerd door mooie boeken over kinderen in de V.S. die in een speciaal klasje werden gegooid. “Hier wil ik iets mee”, wist ze.
Nu staat Léontine voor de klas, de andere twee dagen begeleidt ze zij-instromers en pabo-stagiaires op de J. H. Donnerschool. Een logische stap gezien haar achtergrond. Sinds kort is de verdeling 50/50. “Als je een carrière in het speciaal onderwijs wilt, dan moet je altijd alert, strak, gestructureerd en consequent zijn, want er gebeurt altijd wel wat in de klas. Ik vind dat ontzettend leuk en uitdagend.”
“De balans tussen mijn werkzaamheden is goed, het gaat soms wel iets meer door elkaar lopen. Maar dat vind ik niet erg, ik ben nu heel flexibel.” In de klas kan ze zelfstandig te werk gaan, de directie vertrouwt de docenten volledig en collega’s staan altijd voor elkaar klaar wanneer het nodig is. De overige dagen beheert ze haar eigen agenda en afspraken.
Léontine: “Het fijnste is als je zij-instromers of stagiaires mee kunt laten draaien in de klas, dat gebeurt geregeld. Van achterin de klas leer ik hen mijn manier van lesgeven aan: ik ben consequent, duidelijk en voorspelbaar. Zo weten de kinderen wat ze aan jou als docent hebben. Ook laat ik zij-instromers en stagiaires vaak zelf lessen verzorgen, zodat ze het gewoon kunnen proberen.” Je kunt altijd bij iemand terecht geeft ze haar collega’s en zij-instromers mee. Door open en eerlijk te zijn en ervaringen te delen, hoopt Léontine dat haar toekomstige collega’s dat ook doen.
Zoveel mogelijk uitproberen en zo vaak mogelijk uit je comfortzone stappen. Zelfs als dat betekent dat je soms fouten maakt.
Ze licht toe: “Je moet wel stevig in je schoenen staan en een bepaalde nuchterheid hebben om te werken met kinderen met speciale behoeften. Praat erover als je ergens mee zit, zodat je er niet in blijft hangen. Je moet onderuit durven gaan, die ruimte is er ook bij de J. H. Donnerschool. Je doet het niet alleen.” Volgens Léontine is het hebben van een goede dosis humor ook een eigenschap die je moét bezitten in het speciaal onderwijs. “Ik werk altijd met iemand samen, dus ik kan altijd met iemand lachen. Maar met de kinderen kun je ook lachen.”
Aan het begin is het echt niet altijd even makkelijk. Elk klein stapje is een overwinning op jezelf. Die kleine overwinningen is waarvoor we het doen.
Voorheen werkte ze altijd met oudere kinderen, maar toen ze zelf een kleuter had vond ze kleuters ineens heel interessant. Oudere kinderen hebben meestal al een aantal scholen gezien, dus Léontine legt uit dat je hen eerst weer succeservaringen moet geven om vertrouwen te winnen. Kleuters hoeven niet meer naar een andere school als je ze goed begeleidt. “Zo kun je ze de rest van hun schoolcarrière op de J. H. Donnerschool houden.”
Kleuters komen vaak nog iets puurder hier op school dan oudere kinderen. Ze zijn heel speels en grappig, er is veel onschuld en ze willen nog zo graag.
“Je kent de kinderen hier door en door, omdat de groepjes zo klein zijn. Hoewel kinderen in het regulier onderwijs het van nature al naar hun zin hebben op school, moeten wij het op het speciaal onderwijs echt leuk voor de kinderen maken. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar daarom vind ik de reuring in het speciaal onderwijs wel ontzettend interessant.”
Léontines advies: “Wees consequent, voorspelbaar en geef de kinderen een miljoen complimenten voor alles wat ze goed doen. Dan komt het goed, wees welkom.
Leontine geniet van haar werk in het speciaal onderwijs en de begeleidende rol die ze op zich neemt en ze kan hier voorlopig nog wel even mee vooruit. Wie weet wat zij over 10 jaar bij de J. H. Donnerschool doet! Is een carrière in het speciaal onderwijs ook weggelegd voor jou? Bekijk onze vacatures hier!
Ook zo’n speciale baan op de J.H. Donnerschool?
Neem contact met ons op!
Neem contact op met onze directeur Jan Hofman. Hij helpt je graag verder!
Mail via hofman@donnerschool.nl