– Mirjam, Leerkrachtondersteuner groep 8
In deze blogserie praten we met verschillende medewerkers van de J.H. Donnerschool. We vragen hen het hemd van het lijf over hoe zij terecht zijn gekomen in het speciaal onderwijs en wat de J.H. Donnerschool nu zo speciaal maakt. Mirjam kwam er al vrij snel achter dat voor de klas in het speciaal onderwijs de uitdaging biedt waar zij zo naar op zoek was. Als echt gezelligheidsdier is Mirjam hier helemaal in haar nopjes. Waarom maakt het glindsterkwartiertje met collega’s Mirjam zo blij?
“Leren bleek vroeger niet mijn sterkste kant. Ik wilde graag kapster worden, maar met mijn gevoelige huid ging dat het voor mij niet worden. Na een snuffelstage in het onderwijs was ik om: werken in het onderwijs was echt aan mij besteed.” Maar haar hart ging toch niet sneller kloppen van het reguliere onderwijs. Mirjam liep stage bij de J.H. Donnerschool en belandde uiteindelijk op een speciaal onderwijsschool in Nunspeet. “Er was alleen plek op de J.H. Donnerschool in Hilversum destijds en dat was qua reistijd niet haalbaar.”
Regulier onderwijs is vaak allemaal ja en amen, ik houd van de weerstand die kinderen hier bieden. Kinderen zijn op hun eigen manier heel eerlijk.
In 2016 kreeg Mirjam de vraag om op de J.H. Donnerschool te komen werken. Zij werkt een aantal jaren bij de switch, waar kinderen even kunnen afkoelen als het teveel wordt in de klas. Hoewel deze periode erg leerzaam was, miste Mirjam toch het plezier van de kinderen in de les. Ze stapte naar Dirk, de locatiedirecteur, en stroomde door als leerkrachtondersteuner van groep 8. Sinds dit schooljaar staat Mirjam voor de klas. ”Het was voor mij de beste keuze om na mijn jaren bij de switch bij de J.H. Donnerschool te blijven. Het is een hele leuke en inmiddels ook goede school in het speciaal onderwijs met ontzettend leuke collega’s.” Door deze doorgroeimogelijkheid zit Mirjam nu helemaal op haar plek. “Mijn liefde ligt echt bij de bovenbouw, mijn directe toon slaat heel goed aan bij de wat oudere kinderen.”
Bijkomend voordeel is dat Mirjam erg consequent en duidelijk is. Ja is ja en nee is nee. “Ik probeer ook veel te doen met humor, daar kun je een hele hoop mee bereiken.” In de klas bieden de docenten, leerkrachtondersteuners en onderwijsassistenten de kinderen een zo veilig mogelijke plek, omdat ze die vaak buiten school niet hebben. “Het lastige is dat de meeste kinderen zich vaak juist afstoten wanneer je hen dit veilige gevoel geeft. Gelukkig staan we nu meestal met z’n tweeën in de klas, zo kunnen we altijd even iemand uit de les halen voor een gesprekje als het even niet gaat.”
Ik geniet er écht van als je ziet dat kinderen op hun plek zitten in de klas en dat zij iets doen met de tools die je meegeeft.
“Veel ouders zien ‘speciaal onderwijs’ echt nog als een stempel, terwijl het er juist is om kinderen te helpen. Daarom verwachten de meeste ouders nog steeds dat hun kinderen door kunnen stromen naar het regulier voortgezet onderwijs. Ik probeer hen dan op het hart te drukken dat het speciaal onderwijs er echt alleen is vóór het kind en niet tégen.”
Ik waardeer het dat alle collega’s er altijd voor je zijn. We checken regelmatig bij elkaar hoe het gaat. Als het een keer niet gaat neemt iemand anders je klas over. Je staat er nooit alleen voor bij de J.H. Donnerschool.
Op woensdagavond helpt Mirjam bij de voetbaltraining van haar zoontje van 6. “Samen met mijn man en dochtertje van 1 staan we ook elk weekend langs de lijn om hem aan te moedigen. Ik word dan zó enthousiast dat ik me er niet niét mee kan bemoeien.” En dat aanmoedigen doet Mirjam niet alleen tijdens de voetbal van haar zoontje, maar ook bij de leerlingen in haar klas. “Als ik iets heel erg leuk vind, wil ik me er gewoon graag mee bemoeien.” Mirjam geeft met haar aanmoedigen net dat extra stukje aandacht dat de kinderen op de J.H. Donnerschool nodig hebben. Een perfecte match dus.
Het contact met collega’s is heel erg gestroomlijnd, ook al zijn veel teamleden erg verschillend in allerlei opzichten. Na schooltijd is er elke dag het zogenaamde ‘glindsterkwartiertje’. Alle medewerkers komen samen om de dag na te bespreken. “We kunnen altijd even stoom afblazen met elkaar. Als iemand een slechte dag heeft geven we elkaar een oppepper, maar we kunnen ook gewoon lekker met elkaar ouwehoeren”. De waardering voor het werk in het speciaal onderwijs komt altijd duidelijk naar voren tijdens het glindsterkwartiertje en er ontstaan zelfs nieuwe vriendschappen.
Mirjam lacht: Een collega stuurt mij nu elke dag een foto van haar paard, omdat we er tijdens het glindsterkwartiertje achter kwamen dat onze levens echt totáál verschillend zijn.
Mirjam is dankbaar dat ze nog altijd bij de J.H. Donnerschool werkt. Ze greep de kansen die ze pakken kon en ze staat nu precies waar ze wil staan: voor de klas in het speciaal onderwijs, in groep 8. Benieuwd of de J.H. Donnerschool ook jouw plek kan worden? Bekijk onze vacatures hier!
Ook zo’n speciale baan op de J.H. Donnerschool?
Neem contact met ons op!
Neem contact op met onze directeur Jan Hofman. Hij helpt je graag verder!
Mail via hofman@donnerschool.nl