– Muriel, leerkracht bovenbouw
We gaan in deze blogserie in gesprek met verschillende medewerkers van de J.H. Donnerschool. Deze school in de Glind en Hilversum biedt speciaal- en voortgezet speciaal onderwijs. Eerder spraken we bovenbouwdocent Jaco, dit keer praten we met voormalig dramadocent Muriel over haar baan in het voortgezet speciaal onderwijs. Net als Jaco heeft Muriel geen pabo gedaan. Welke weg bewandelde ze tot bovenbouwdocent op de J.H Donnerschool? En hoe weet de hele school dat ze F.C. Utrecht-fan is?
Op de middelbare school ontdekte Muriel haar passie voor toneel. “Daarom besloot ik de lerarenopleiding op de theaterschool te volgen.” Ze begon haar carrière in Deventer en Zwolle als dramadocent, waar ze in Deventer voor het eerst in aanraking kwam met leerwegondersteuning. Dit is bedoeld voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Na een tijdje het onderwijs uit het oog te hebben verloren, kwam ze op het voortgezet speciaal onderwijs terecht. “Ik wilde weer terug naar het onderwijs, maar ik wilde meer met één groep aan de slag.”
Alleen op het VSO begeleid je iedere dag één vaste groep. Hier bouw je écht een band op met een groep.
Muriel nam contact op met een oude bekende die bij de J.H. Donnerschool werkte en startte al snel als bovenbouwdocent. “In het speciaal onderwijs moet je kinderen echt kunnen lezen. Voor veel mensen is ‘lastig’ gedrag alleen maar lastig, maar wij kijken altijd naar wat er achter het gedrag ligt.“ Haar drama-achtergrond komt daarom goed van pas in haar werk: “Met drama leer je zoveel over gedrag. De eindeloze oefeningen die we deden over welke emoties achter bepaald gedrag liggen komen nu toch weer van pas!”
Het grootste thema in de bovenbouw, het volwassen worden, spreekt Muriel heel erg aan. In de brugklas mogen leerlingen nog allerlei trucjes of rituelen aanleren om beter te functioneren. “In de bovenbouw mag ik leerlingen deze trucjes of rituelen weer afleren, ik mag het spannend voor ze maken, vragen of ze bepaalde handelingen of taken zonder hulpmiddelen kunnen doen. Ik leg leerlingen uit dat we fouten altijd kunnen herstellen. Ik geef ze het vertrouwen dat het hoe dan ook goed komt. Zo stomen we leerlingen klaar voor de echte wereld.
Muriel wordt blij als ze iets ziet gebeuren bij haar leerlingen en als zij grapjes met haar uit durven halen. “Door zelf grapjes te maken, bereik ik wat ik wil bereiken. Leerlingen weten ook wanneer ik iets meen.” Waar leerlingen zich soms verzetten in de dagelijkse activiteiten op school, weet ze hen met humor tóch aan te zetten tot actie.
Haar werk en privé lopen een beetje door elkaar heen, omdat haar man ook op de J.H. Donnerschool werkt. “We zijn bevlogen, maar we leven niet om te werken. We gaan samen graag naar F.C. Utrecht, door de connecties die we hebben met de stad van de club.” Haar klaslokaal is aangekleed met verschillende voetbalattributen en haar liefde voor F.C. Utrecht is bij de hele school bekend: zelfs leerlingen uit de onderbouw weten dat Muriel een echte voetbalfanaat is.
Een leerling uit de onderbouw komt mij elke week persoonlijk vertellen wat hij van de wedstrijd van F.C. Utrecht vond!
Volgens Muriel heeft het bovenbouwteam samen één missie:
We stomen leerlingen klaar om een prettig volwassen leven te gaan leiden, het diploma halen is geen doel op zich.
Muriel werkt dagelijks het meest met de medewerkers van de bovenbouw. Ondanks de uiteenlopende persoonlijkheden, weet ze dat het team elkaar sterker maakt. “We helpen elkaar relativeren en we kennen allemaal onze kracht, zodat we elkaar verder kunnen helpen. We kunnen echt op elkaar vertrouwen en we hebben elkaars rug.”
Maar ook in de bovenbouw is er genoeg ruimte voor een lolletje: “We nemen onszelf ook niet zo serieus en als er wat gebeurt kunnen we ook met elkaar lachen wanneer het voorbij is.” Veel mensen met dezelfde visie hebben elkaar gevonden op de J.H Donnerschool. “We geloven allemaal in onze leerlingen, ondanks de belemmeringen die zij ervaren. We geven hen de handvatten om de echte wereld in te gaan.” Samen staat het team sterk en de docenten steunen elkaar door dik en dun. “Jaco is hier vorig jaar begonnen en hij is ontzettend snel ingeburgerd als nieuwe collega. Hij heeft aardig dezelfde stijl als ik, hij is alleen een stuk laconieker.”
We kennen leerlingen echt door het hele schoolproces, niet alleen door één schooljaar.
Het bovenbouwteam zorgt er samen voor dat de overgang van het ene jaar naar het andere jaar soepel verloopt. “We wachten leerlingen elke dag op in de school als team, zodat ze weten dat we er altijd voor ze zijn. Ook de leerlingen die niet in onze eigen klas zitten.” Door op deze manier de verbinding op te zoeken zien docenten hoe leerlingen dagelijks in hun vel zitten en zijn ze er op tijd bij mocht er iets spelen.
Heb jij dezelfde visie als het team van Muriel en wil je elk jaar met één vaste groep aan de slag? Dan is een baan in het voortgezet speciaal onderwijs iets voor jou! Ongeacht je achtergrond, de deuren van de J.H. Donnerschool staan open. Bekijk onze vacatures nu.
Ook zo’n speciale baan op de J.H. Donnerschool?
Neem contact met ons op!
Neem contact op met onze directeur Jan Hofman. Hij helpt je graag verder!
Mail via hofman@donnerschool.nl