– Suzanne, Locatiedirecteur SO
In deze serie spreken we verschillende medewerkers van de J.H. Donnerschool. In dit laatste artikel gaan we in gesprek met Suzanne, locatiedirecteur van de J.H. Donnerschool in Hilversum. We kijken naar de impact die zij heeft op haar medewerkers in het speciaal onderwijs. Hoewel het bij de meeste leerkrachten om het welzijn van de kinderen gaat, gaat het bij Suzanne juist om het welzijn van de medewerkers van de school. Waar komt haar passie vandaan? En welke verschillende rollen vervult zij voor haar medewerkers?
Op haar veertiende werkte ze op een zaterdagclub, waar zij kinderen met een beperking begeleidde. Hier opende haar hart: Suzanne wilde werken met mensen met een hulpvraag. Ze studeerde verpleegkunde en werkte zeven jaar in de zorg. Via een vriendin ging ze daarna in het cluster 1 onderwijs aan de slag, onderwijs voor blinden en slechtzienden. Hier kreeg ze taken op pedagogisch, maar ook op didactisch vlak. Ze zette leertrajecten op en ging uiteindelijk leiding geven. Al deze kennis nam ze mee naar haar huidige functie op de J.H. Donnerschool.
Suzanne zegt tegen alle medewerkers: “Je kunt altijd bij mij naar binnen lopen, de kinderen gaan altijd voor. Zelfs als ik met de burgemeester in gesprek ben.” Suzanne weet als geen ander dat de leerlingen in goede handen zijn bij haar leerkrachten. Maar zoals de leerkrachten er voor de leerlingen zijn, wil zij er voor haar leerkrachten zijn. “Ik heb een volle agenda, maar mijn deur staat altijd open.” Haar manier van leidinggeven is allesbehalve traditioneel te noemen. Ze geeft aan dat zij verschillende rollen vervult:
Ik ben coach, bestuurder, leidinggevende én sparringpartner.
“Ik weet dat er voor de kinderen goed gezorgd wordt. Ik ben er écht voor de medewerkers.” Suzanne vindt het belangrijk dat haar leerkrachten net als de kinderen hun eigen talenten kunnen ontdekken. ”Dat is onze missie voor de kinderen, maar net zo goed voor de medewerkers.” Ook wanneer je solliciteert bij de J.H. Donnerschool komt dit terug: “We kijken ook naar hoe wij bij joú aan kunnen sluiten, niet alleen wat jij voor ons kunt doen.”
Suzanne zette aan het begin van haar loopbaan op de J.H. Donnerschool een zorgarrangement op om samen te kunnen werken met de zorg, een noodzakelijke stap om goed onderwijs neer te zetten “Het onderwijs en de zorg zijn nu helemaal in elkaar vervlochten.”
Op de J.H. Donnerschool kunnen leerlingen gewoon in de klas blijven en daarnaast passende zorg krijgen.
Voor kinderen is het ontzettend belangrijk dat de J.H Donnerschool een onderwijs- zorgarrangement heeft, legt Suzanne uit. “Wij zijn het laatste station in het onderwijs. Het is daarom belangrijk dat kinderen de zorg krijgen die zij nodig hebben, zodat zij optimaal kunnen leren en zich kunnen ontwikkelen”
Suzanne ziet op de J.H. Donnerschool kinderen die hulp en ondersteuning nodig hebben, maar ook kinderen die zich onbegrepen voelen en daarom vastlopen in relaties en het onderwijs. “Ik vind het heel mooi om te ontdekken wat leerlingen nodig hebben. Daarin proberen wij hen zo goed mogelijk te voorzien.”
De grootste motivatie van Suzanne om haar werk te doen? Een uitspraak van Dirk, locatiedirecteur van de Glind: “Onze doelgroep heeft geen aaibaarheidsfactor. We moeten door het gedrag heen kijken en zoeken naar wat ieder kind nodig heeft.”
Maar het gaat verder dan de behoeften van alleen medewerkers en leerlingen. Suzanne luistert ook naar wat ouders nodig hebben. “Ouders zijn in rouw. Ze willen dat kinderen naar een reguliere school gaan. Ontkenning en boosheid zijn emoties die daar vaak mee gepaard gaan. Ik erken de emoties van ouders, ik wil hun rots in de branding zijn en ze een luisterend oor bieden.” Ook legt ze aan hen uit dat meer ouders door eenzelfde proces gaan, zo biedt ze hen een stukje erkenning.
We willen aansluiten bij de behoeften van kinderen, de medewerkers, maar ook de ouders.
Bezieling en passie zijn volgens Suzanne de belangrijkste beweegredenen om voor deze speciaal onderwijs school te kiezen. Daar selecteert de J.H. Donnerschool ook op. “Vakkennis en een diploma op zak zijn ook belangrijk, maar het begint bij bezieling en passie.” Op de J.H. Donnerschool staat het waarderend leiderschap centraal: “Wat kun jij doen voor ons en wat kunnen wij doen voor jou?” De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn bij de J.H. Donnerschool dan ook erg belangrijk.
Kwaliteiten die medewerkers in het speciaal onderwijs volgens Suzanne moeten beheersen zijn: houden van dynamiek, situaties kunnen de-escaleren, jezelf op de tweede plek kunnen zetten, incasseren, geduld hebben, maar ook doorpakken. En ben je ook nog eens een creatief persoon die van reuring houdt? Dan pas je goed in het plaatje.
Zie jij jezelf al helemaal op een van de locaties van de J.H. Donnerschool rondlopen? Herken jij jezelf in bovenstaande eigenschappen en wil jij jouw eigen talenten ontdekken als medewerker in het speciaal onderwijs? Bekijk nu onze vacatures.
Ook zo’n speciale baan op de J.H. Donnerschool?
Neem contact met ons op!
Neem contact op met onze directeur Jan Hofman. Hij helpt je graag verder!
Mail via hofman@donnerschool.nl